Розвиток ринку теплових насосів в Україні
Як оцінити потенціал ринку товару? Товару, який в Україні поки продається в одиничних екземплярах, а рівень поінформованості покупців становить менше 3%.

Непряма оцінка потенціалу українського ринку теплонасосів
Як оцінити потенціал ринку товару? Товару, який в Україні продається в одиничних екземплярах, а рівень поінформованості покупців до 3%.
Для оцінки скористаємося непрямим показником, який відображає величину стимулу виникнення споживчого попиту. Коротко пояснимо. У випадку з тепловими насосами, такий показник - відношення вартості опалення газом і вартості електрики. Для коректного порівняння наводимо значення до спільного знаменника - вартості 100 кВт × год умовної енергії.
Чим нижче коефіцієнт відносини вартості електрики до вартості газу, тим інвестиційна привабливість установки теплових насосів вище.
Швеція, Болгарія, Греція, Франція - лідери за кількістю встановлених теплонасосів. І навпаки, високий коефіцієнт говорить на користь газового опалення (Німеччина, Румунія, Ірландія).
Однак, Німеччина має другий в ЄС ринок теплонасосів після Франції. Німецькі споживачі керуються стратегічними критеріями для вкладення інвестицій на шкоду поточної економічної вигоди. Дешевизна газу і дорога електроенергія перешкоджають розвитку альтернативної енергетики і в Україні, і в Європі.
Країни-лідери по застосуванню теплонасосів
У наведеній таблиці відсутня Швейцарія - четверта країна в Європі за продажами теплових насосів всіх видів, а також Норвегія. У цих країнах трепетно ставляться до екологічних питань. Також, велика кількість приватних будинків в цих країнах розташоване в гірській місцевості, куди прокладати газові комунікації економічно не вигідно. У Швейцарії щорічно встановлюється до 20 тисяч теплових насосів. Уряд цієї держави поставило собі за мету до 2020 року встановити 400 тисяч таких установок, що складе 30-33% будинків країни.
У Норвегії 98% використовуваної в країні енергії виробляють гідроелектростанції. Урядові програми стимулюють використання поновлюваних джерел енергії. Однак, тут розвиток ринку теплонасосів обмежується Директивою ЄС, яка встановлює для всіх країн ЄС єдиний мінімальний сезонний коефіцієнт ефективності (SPF) - більш 2,63. Норвежці могли б знизити вимоги по SPF до 1,2 і збільшити застосування теплових насосів «повітря-повітря». Але ці протиріччя поки ще не усунені і застосування геотермальної енергії в країні не розвивається.
Що стосується поширення різних типів установок в залежності від кліматичної зони, то простежується закономірність: чим вище середньорічна температура, тим більше застосування систем “повітря-вода” в порівнянні з грунтовими, які більш ефективні в районах з більш холодним кліматом, в гірських регіонах і там, де морози нижче -12 ºС тримаються взимку більше трьох тижнів.
Ситуація в Україні
Україна в цьому списку країн розташувалася біля середньоєвропейських значень, але ближче до «зоні теплонасосів». А з огляду на політичні чинники, пов'язані із закупівлею газу, доцільність вкладень в установку теплових насосів зростає. Тому, в найближчі роки чекаємо зростання продажів теплових насосів та інших альтернативних джерел енергії.